Nagrodzony w Cannes film o społecznych więzach i przystosowaniu, którego ceną jest zazwyczaj rezygnacja z marzeń.
Nagrodzony na tegorocznym festiwalu w Cannes aż dwiema nagrodami dokument Deni Oumara Pitaeva to opowieść o inności, ale przede wszystkim – o odwiecznym, uniwersalnym konflikcie między jednostką a społecznością. Reżyser od lat mieszkający w Belgii próbuje się odnaleźć w diasporze Czeczenów zamieszkujących malowniczą górską dolinę w Gruzji. Jest inny, dziwny, nie potrafi posługiwać się bronią, nie pasuje do obrazu kaukaskiego macho. Dom, który zamierza zbudować, nijak się ma do miejscowych standardów. W zachowawczym, ultrakonserwatywnym świecie, ośmiela się rozmawiać o marzeniach. Próba odrzucenia gry pozorów wydaje się być skazana na porażkę. A jednak przynosi niespodziewane efekty: na jednolitej z pozoru fasadzie tradycyjnej rodziny pojawiają się rysy, na jaw wychodzą ukrywane od lat tęsknoty i rodzinne tajemnice. Społeczne role okazują się niewygodnymi maskami… W tym miejscu, którego odrealniony klimat podkreślają doskonałe zdjęcia, nic tak naprawdę nie jest takie, jakim się wydaje. Konrad Wirkowski
Festiwale
2025 Cannes FF 2025 Sarajevo FF 2025 DokuFest 2025 IDFA
Strona wykorzystuje pliki cookie w celu zwiększenia użyteczności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.