Rozkład jazdy WATCH DOCS - środa, 7 grudnia
22. WATCH DOCS już przekroczył półmetek, ale nie zwalnia tempa. Zapraszamy Was na kolejne pokazy i dyskusje, a wśród nich znajdziecie: debatę o zrównoważonej modzie, „Tęsknotę za światłem” Patricio Guzmána i ostatni kinowy pokaz najgłośniejszego polskiego dokumentu tego roku.
KINO MURANÓW:
- 18:15 ostatni kinowy pokaz filmu „Zadowolony pracownik albo kto nam ukradł pracę dla przyjemności” oraz spotkanie z reżyserem Johnem Websterem
Stres i wypalenie zawodowe? Witaj w klubie! Zapraszamy na filmową opowieść o absurdach współczesnej kultury pracy. Brak decyzyjności, niezrozumiała struktura, niekończące się spotkania, biurokracja i ciągłe ASAPy. Okazuje się, że elementy naszej codziennej pracy zostały już dawno opisane. Nie chodzi tu jednak o poradnik zarządzania, lecz aliancką instrukcję dla sabotażystów z czasów drugiej wojny światowej. Jak to się stało, że zjawiska obiektywnie uznane za szkodliwe zadomowiły się na dobre w naszych biurach? I do czego prowadzi korporacyjna obsesja wydajności? Film o samotności współczesnego pracownika i o systemie, któremu bez wahania poświęcamy wszystko, co ważne, nie dostając nic w zamian.
KINOTEKA:
- 18:00 Zrównoważona moda. Czy da się odpowiedzialnie ubrać świat? Dyskusja po projekcji filmu “Moda od nowa”
Cenę za powszechny dostęp do tanich i modnych ubrań płacą dzisiaj pracownicy niewolniczych fabryk w południowej Azji - oraz środowisko. Przedstawiciele świata mody coraz częściej angażują się jednak w kampanie informacyjne na rzecz praw ludzi, zwierząt oraz ochrony środowiska.
Za tymi deklaracjami idą konkretne próby przedefiniowania zasad lokalnej i światowej mody. Coraz łatwiej dostępne są lokalne marki przywiązujące uwagę do etycznego procesu produkcji i dystrybucji ubrań.
Równolegle rozwija się jednak praktyka greenwashingu, wytykana często wielkim koncernom ubraniowym. Czy da się zmienić cały świat mody? I jak odróżnić prawdziwą zmianę od tej pozornej?
Dyskusję poprowadzi Zuzanna Krzątała, Sustainability Manager w Vogue Polska i prowadząca podcastu Call to Action.
W rozmowie wezmą udział:
- Monika Surowiec, założycielka SAINT WARSAW, projektantka i edukatorka mody cyrkularnej
- Ewelina Antonowicz - prezeska Fashion Revolution Poland, współzałożycielka Sustainable Fashion Institute
- dr Aleksandra Jatczak-Repeć, wykładowczyni warszawskiej ASP, historyczka mody i sztuki
- 20:30 „Tęsknota za światłem” - jedyny pokaz arcydzieła Patricio Guzmána, tegorocznego laureata Nagrody im. Marka Nowickiego.
Pustynia Atakama, z jej idealnie przejrzystym niebem i zerową wilgotnością, jest rajem dla astronomów i archeologów. Ci pierwsi, poszukując prawdy o początkach wszechświata, wypatrują tu najstarszego światła, ci drudzy szukają świetnie zachowanych prekolumbijskich rysunków, a także pradawnych szczątków zwierząt i ludzi. Atakama przechowuje jednak także ślady znacznie bliższej przeszłości – ruiny obozu koncentracyjnego z czasów dyktatury Pinocheta i ciała jej zaginionych ofiar.
„Tęsknota za światłem” jest prawdziwą gratką dla miłośników kina, astronomii, archeologii, historii i poezji.
- 21:30 „Syndrom Hamleta” - ostatni kinowy pokaz jednego z najważniejszych polskich dokumentów tego roku. Przedstawia on pokolenie młodych Ukraińców naznaczone czasem wojny. Punktem wyjścia są tu przygotowania do spektaklu teatralnego luźno opartego na motywach szekspirowskiego „Hamleta”. Film to poruszający portret pokolenia pragnącego zmierzyć się z wojenną traumą i bolesną przeszłością, która teraz, po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, staje się zarówno ich teraźniejszością, jak i przyszłością.
Co w czwartek?
18:00 KINOTEKA - Bohaterowie i kolaboranci. Jak Czesi radzą sobie z pamięcią historyczną? Spotkanie po projekcji filmu “Rekonstrukcja inwazji”
Na pozór czeska i polska opowieść o historii muszą wyglądać inaczej. Czy jednak doświadczenie dwóch narodów naznaczone długimi okresami obcej dominacji nie było znacząco podobne? Film Jana Šikla o Praskiej Wiośnie 1968 r., podobnie jak głośne książki Piotra M. Majewskiego o Monachium 1938 r. i Protektoracie Czech i Moraw, portretuje krótki patriotyczny i godnościowy zryw, po którym następuje długa epoka godzenia się z przykrą rzeczywistością.