Nagrodę im. Marka Nowickiego otrzymał Nikolaus Geyrhalter

Austriacki mistrz z niespotykaną starannością komponuje obrazy, których znakami rozpoznawczymi są perfekcyjnie dobrane kadry i długie, hipnotyczne ujęcia. Ale wbrew pozorom, Geyrhalter nie ucieka w nich od rzeczywistości. Od zawsze interesuje się tematami, których nie sposób uznać za drugorzędne. I konsekwentnie stara się je pokazywać z nieoczywistej strony. Na retrospektywę jego twórczości, którą zaprezentowaliśmy podczas ostatniej edycji WATCH DOCS, złożyły się cztery tytuły wybrane z bogatego dorobku twórcy: „Prypeć”, „Nasz chleb powszedni”, „Nie na miejscu” i jego najnowszy film - „W zawieszeniu”, który mieliśmy przyjemność zaprezentować jako pierwsi w Polsce. 

Nagrodzone filmy
Nagroda WATCH DOCS dla najlepszego filmu w Konkursie głównym

"20 dni w Mariupolu" w reż. Mstysława Czernowa

Jury uzasadniło swój wybór słowami: "Jednomyślnie postanowiliśmy nagrodzić film, który daje ważne świadectwo o masakrze, jakiej Rosja dokonała w Mariupolu, dopuszczając się tym samym jednej z najgorszych zbrodni wojennych 21. wieku. Film jest narzędziem walki z niesprawiedliwością i świadectwem mocy kina. Ukazuje dowody na to, że Rosja morduje ludność cywilną, czemu systematycznie zaprzecza. Postanowiliśmy uhonorować film będący przykładem mistrzowskiego rzemiosła, które wykracza daleko poza zwykłe dziennikarstwo. Film powstał w wyniku wspólnych starań twórców i bohaterów, ─ lekarzy, wojskowych, funkcjonariuszy policji i zwykłych obywateli ─ aby to świadectwo dotarło do świadomości świata. Nagrodę WATCH DOCS dla najlepszego filmu w Konkursie głównym przyznajemy filmowi "20 dni w Mariupolu" w reżyserii Mstysława Czernowa".

Wyróżnienie w Konkursie głównym

"Matczyzna" w reż. Hanny Badziaki i Alexandra Mihalkovicha

Jury postanowiło przyznać wyróżnienie dla filmu „Matczyzna" w reżyserii Hanny Badziaki i Alexandra Mihalkovicha. "Krajobraz Białorusi jako przejmujące tło filmu, który ukazuje wytrwałość pragnącego pokoju społeczeństwa w obliczu konfliktu, który rzuca się na nie długim cieniem. Poprzez pryzmat wojny i brutalnej przemocy widzimy młodych mężczyzn zmuszanych do pójścia drogą, której sami nie wybrali".

Nagroda Zielonego Psa

"Samotne dęby" w reż. Fabiany Fragale, Kiliana Kuhlendahla i Jensa Muehlhoffa

"Nagradzamy film, który jest świadectwem istoty dziennikarstwa, opowieścią o wnikaniu w zamkniętą i niedostępną społeczność, gruntownie i w zniuansowany sposób przedstawiający złożoność i nieoczywistość motywacji, postaw i dylematów grupy osób żyjących w lesie w Hambach; stawiający pytania o granice zaangażowania i granice wspólnoty; wykorzystujący przyrodę jako pretekst do opowieści przenikającej naturę człowieka, przedstawiający las jako miejsce umożliwiające zbudowanie autonomicznego świata społecznego, którego fundamentem jest opór wobec wszelkiej eksploatacji przyrody; nieoczywisty, nienarzucający wizji, przejmujący i pozostawiający nas z pytaniami i wątpliwościami; nieuciekający od trudnych zagadnień, w tym od problemu przemocy w działaniach aktywistycznych, w walce o najwyższe ideały, w walce o zmianę; meta-dokument, doskonale wykorzystujący środki narracyjne, aby oddać hołd człowiekowi, który podejmuje trud opowieści i płaci za nią najwyższą cenę".

Wyróżnienie w Zielonym konkursie

"Nasz cały świat" w reż. Frederika Subei

"Film podejmuje temat relacji rdzennej społeczności z otaczającym ich światem zewnętrznym oraz siły wspólnoty i determinacji, z jaką starają się chronić przyrodę. Las jest tu buforem, ochronną barierą i warunkiem przetrwania. Autorowi udaje się uchwycić niezwykłą czułość jednej społeczności wobec drugiej, mimo, że obie grupy niewiele o sobie wiedzą - stanowią jednak część tego samego złożonego ekosystemu".

Nagroda publiczności

"20 dni w Mariupolu" w reż. Mstysława Czernowa