ZWYCIĘZCY 17. MFF WATCH DOCS!

Znamy już zwycięzcę 17. MFF WATCH DOCS! Oto werdykt jury tegorocznego festiwalu w składzie: Márta Pardavi, Maria Zmarz-Koczanowicz, Melissa Lindgren, Artchil Khetagouri oraz Thierry Michel.

 

„Reżyser filmu, wraz z jego odważną bohaterką, zabiera nas w poetycką podróż ku wyzwoleniu, a być może wprost ku wolności. Nagrodę WATCH DOCS AWARD 2017 otrzymuje dokument, który za pomocą przejmującej i dobrze opowiedzianej historii osobistej podkreśla wagę upodmiotowienia kobiet oraz praw osób niepełnosprawnych w dynamicznie zmieniającym się kraju. Nagrodę otrzymuje film „Jeszcze jutro” Jiana Fiana.”

 

Nagrodę WATCH DOCS w otrzymał film „Jeszcze jutro” w reżyserii Jiana Fana, jeden z najpiękniejszych dokumentów ostatnich lat — opowieść o Yu Xiuhua, której krótki poemat “Przeszłam pół Chin, żeby spać z tobą” niemal z dnia na dzień stał się ogólnonarodową internetową sensacją. Wkrótce potem poetka z rolniczej chińskiej prowincji była już literacką gwiazdą, z entuzjazmem podejmowaną w Pekinie przez tłumy fanów. Sława i prawdziwa popularność przyniosły Yu pieniądze, z których zamierza skorzystać w ciężkiej walce o niezależność, jaką – dzięki filmowi Fan Jiana – stoczy dosłownie przed naszymi oczami. Cierpiąca na porażenie mózgowe Yu w wieku 19 lat została przez rodziców wydana za mąż i spędziła swoje dotychczasowe życie w związku bez miłości i pożądania. Teraz, nie oglądając się na reputację, zdanie rodziców i męża, stanowczo żąda rozwodu.

 

Jury 17. MFF WATCH DOCS przyznało także wyróżnienie, oto jego uzasadnienie:

 

Jury pragnie także przyznać specjalne wyróżnienie twórcy, który wraz ze swoimi niezwykłymi bohaterami, z godną podziwu determinacją ukazuje skomplikowaną rzeczywistość. Jego mocna, bardzo polityczna opowieść o niesprawiedliwości zasługuje na uwagę świata. Wyróżnienie specjalne trzymuje „Kambodżańska wiosna” Chrisa Kellly’ego.

 

Wyróżnienie specjalne jury otrzymał dokument będący pokłosiem dziewięciu lat spędzonych w Kambodży przez Chrisa Kelly’ego, brytyjskiego dokumentalistę i fotografa. „Kambodżańska wiosna” to nie tylko niezwykły obraz przemian kambodżańskiego krajobrazu, także społeczno-politycznego, ale też najciekawszy chyba w nowszym artystycznym dokumencie „nieaktywistycznym”, outsiderskim portretem aktywistów. Troje głównych bohaterów to wielebny Luon Sovath, buddyjski mnich, który staje się wideoaktywistą i obrońcą praw człowieka, mimo problemów z religijnym establishmentem ceniącym sojusz tronu i ołtarza, Srey Pov, matka trojga walcząca z przymusowymi ewikcjami i jej przyjaciółka Tep Vanny, która powoli wysuwa się na czoło społecznego ruchu protestu przeciw wysiedleniom. Kelly’ego interesuje polityczna i osobista złożoność ich walki o to, w co wierzą. Złożoność, która w końcu przeradza się w dramat. Świetnym zdjęciom Kelly’ego towarzyszy tu muzyka Jamesa Holdena, współtworząca misterną kompozycję audiowizualnej fugi, której poszczególne wątki zaplatają się w emocjonalnym finale.   

 

Serdecznie gratulujemy nagrodzonym twórcom!

Organizatorzy:

Współfinansowanie:

Partnerzy i patroni medialni: